week 8

14 april 2010

Na onze vakantie in Mombasa is dit de laatste week dat we op AHITI Kabete verblijven, dit wordt dus een week van inpakken en afscheid nemen.

Dinsdag 6 april is de diploma uitreiking, alle tweedejaars studenten krijgen op deze dag hun diploma uitgereikt. Wanneer we in de morgen richting het huis van de buren lopen zien we al dat een diploma-uitreiking in Kenia een hele happening is. Overal proberen handelaren hun waar te verkopen. Wanneer we richting de diploma-uitreiking lopen worden we meerdere malen door verschillende fotografen op de foto vastgelegd (wij zijn niet de belangrijke gasten blijkbaar denken de fotograven dit wel)

Er zijn ongeveer 700 gasten op de diploma-uitreiking afgekomen. De studenten krijgen alle uit de hand van de afgevaardigde van de minister hun diploma.

Nadat de studenten hun diploma hebben gekregen worden de beste studenten ook nog een keer onderscheden met grote bekers en cadeaus.

Na de uitreiking worden de studenten door hun familie gefeliciteerd, en niet normaal, maar zeer uitbundig, sommige studenten worden dan ook door hun familie in de lucht gegooid zo blij en trots is de familie.

Woensdag hebben we een hele drukke dag gehad, we hebben namelijk al onze vrienden uit AHITI Kabete uitgenodigd om bij ons te komen eten.

We zijn om een uur of negen begonnen met het doen van inkopen voor deze maaltijd.

We wilden voor deze gelegenheid een schaap slachten, dit doe je in Kenia als je gasten krijgt, en is een teken van respect. Na wat rond gebeld te hebben werd het duidelijk dat dit helaas niet mogelijk was, er waren namelijk bijna geen schapen en de tijd was helaas te kort.

Dan maar naar het slachthuis om ruim 15 kg rundvlees te kopen.

Na de inkopen zijn we om een uur of 11 begonnen met het koken. We hadden zoals jullie al konden lezen in voorgaande blog’s kunnen oefenen in het Keniaans koken, en dat hadden we ook wel nodig voor deze dag.

Negen uur later en 10 kg aardappelen, 30 chapati’s, 65 mandazi’s, 5 kg rijst, 20 tomaten en 2,5 liter olie later, konden de ±35 vrienden/gasten rond een uur of 8 aanschuiven, om van de maaltijd te genieten.

De reacties van onze gasten waren overweldigend, ze konden niet geloven dat wij mzungu (wit persoon, en erger dan Wolter kan niet) Keniaans konden koken. Nadat we onze buiken vol hadden, hebben we iedereen bedankt voor de geweldige tijd die we hebben gehad op AHITI Kabete. Nadat iedereen weg was hebben we het huis opgeruimd en zijn na 12 uur na bed gegaan.

Vrijdag hebben we samen met al het personeel van AHITI Kabete een uitstapje gemaakt. We hebben watervallen bezocht en hebben gezamenlijk geluncht. Na de lunch waren er wat teambuilding activiteiten, het was de eerste keer dat het personeel een teambuilding activiteit deed. Je kon dit duidelijk zien, het personeel vond het erg onwennig om te vertrouwen op iemand anders, maar het team is positiever uit deze activiteiten gekomen.

Zaterdag zijn we op huizen/grond jacht geweest, Harm is namelijk erg geïnteresseerd om een stuk grond te kopen in dit mooie land, helaas is juiste stuk land nog niet gevonden.

Zondag 12 april zijn we verhuisd naar onze nieuwe school, Baraka agriculture college in Molo, en verblijven hier voor de laatste 12 weken, welke nog resteren in Kenia.

We verblijven op dit moment in een gasthuis dat van alle luxe is voorzien. Bij aankomst hebben we aangegeven dat we niet in zo’n luxe willen verblijven.

Voor luxe zijn we hier namelijk niet gekomen.

We willen iedereen natuurlijk bedanken voor de reacties die achtergelaten worden op onze site, ga hier vooral mee door.

1. Joan van den Ende:
    Heren,

Goed bezig zeg, daar in het mooie Kenia! Geweldig dat jullie zo uitgebreid gekookt hebben, kan me voorstellen dat dat gewaardeerd wordt.
    Op naar het tweede deel van jullie avontuur.
    Hou ons maar goed op de hoogte!

Hartelijke groet,
    Joan
  2. theo en grietje:
    hoi Harm en Wolter
    Harm bedankt voor je kaart op het werk, leuk! En een stukje grond kopen....eh...mogen wij komen logeren? Kom je nog wel eerst even terug bij ons om alles `live`te vertellen en jou waarschijnlijk te zien stralen van al deze mooie belevenissen? Heel veel plezier jongens. Hakuna matata...(maar dat zal ook geen probleem zijn volgens mij)
    Groetjes Theo en Grietje
  3. Marloes:
    15 april 2010
    Hé lieve Harm en Wolter,

Wat een gezellig verhaal weer. En ontzettend leuk om te zien dat jullie zo goed aan het inburgeren zijn.
    Een stuk land kopen Harm? Misschien kunnen we een kwekerij starten?

Wat nobel van jullie dat jullie niet in luxe willen verblijven.

Nou heren ik kijk uit naar weer een nieuw verhaal vol spannende avonturen.

dikke kus

ps. Bedankt voor het kaartje!!!!
  4. Lianda:
    15 april 2010
    Hee Harm en Wolter,
    Zo wat maken jullie een hoop mee zeg! Echt leuk om al die verhalen te lezen en de foto's te zien! Nou jongens geniet ervan! Heel veel plezier nog!
    xxx Lianda
  5. Rob:
    16 april 2010
    Hoi Wolter en Harm,

Al die maaltijd verhalen krijg ik trek. Ik zou zeggen dat houden we hier in Nederland bij Stoas te goed! Jullie houden je prima. voldoet het een beetje aan jullie (studie)verwachtingen? Mooie foto's ook. Krijgen we toch een beetje een beeld van hoe het er allemaal uitziet bij jullie. Wat vinden de Kenianers er eigenlijk van dat jullie vanuit je studie in Kenia verblijven? Nog een leerzame en fijne tijd daar in Kenia!!

Groeten Rob
  6. Linda:
    22 april 2010
    Dag heren,

Pfff wat een leeswerk krijg ik elke week van jullie, maar wat vind ik het elke week weer leuk om iets van jullie te kunnen en mogen lezen!! Ook de foto's zijn weer prachtig.

Harm een stukje grond kopen? Dus ik heb voortaan een logeeradddres in Kenia?? ;)

En heren, ik verwacht nu minste ook een maaltijd volgens keniaans recept ;)

Nog heel veel plezier en tot gauw!

Kus Linda