Week 9 en 10

25 april 2010 - Nairobi, Kenia

Al weer 2 weken voorbij op Baraka,

de studenten komen nu langzaam terug van hun paasvakantie, maar ook de afgelopen 2 weken is weer veel gebeurd. Zo hebben we veel kunnen praten met een aantal studenten van Tanzania en Uganda. Zo ontmoeten we Regina, Martine, Hassan en Antoinella, en hier hebben wij dan ook al snel heel veel contact mee, andere studenten zijn er ook niet dus blijft ook weinig andere keus over.

Het is een leuke groep om mee om te gaan, we lachen wat af over beide culturen maar vooral om de gekste dingen en voornamelijk dus om niets.

Ik besluit om s´ochtends vroeg op te staan om de studenten te helpen bij het schoonmaken van de Zero-grassing unit en de wateremmers van de kippen. We starten rond 6.45 en rond 7.30 zijn we al weer klaar een kleine klus maar zeker leuk om de dag mee te starten.

In het weekeind zijn we zoals jullie al gewend zijn naar de kerk geweest, deze was dan wel geheel in het kiswahili maar dit is geen probleem voor ons. Gewoon volgen wat de anderen doen en het komt allemaal goed. Het is eigenlijk wel leuk om hier naar de kerk te gaan en dus ook geen straf of verplichting.

De 2e week breekt aan en deze week staat Mau-forest en een Culture-day op de planning.

Mau forest, een bos waar heel Kenia van afhankelijk is, dit bos heeft de grootste voorraad water van Kenia. Maar door ontbossing loopt het grootste water reservoir van het land gevaar. Het water van Mau forest stroomt uiteindelijk in de Nijl. Onderweg vult het vele meren en rivieren, maar door de ontbossing zijn al een aantal meren opgedroogd,  en een aantal rivieren alleen nog maar gevuld tijdens het regen seizoen.

Maar Harm en ik hebben samen met studenten en docenten van Baraka bomen geplant. We zijn dus weer goed bezig geweest en laten alweer onze positieve sporen achter in Kenia.

Op vrijdag hadden we weer een culture-day. Het is telkens een hele leuke ervaring om hieraan deel te nemen. Deze dag hebben we verschillende traditionele gerechten geproefd maar voornamelijk gezien. Niet alles is voor ons weggelegd en ook niet het proberen waard al zeg ik dat zelf. Maar de lokale drank moesten we toch geproefd hebben, het is nog lekker ook. Maar we houden ons netjes, en weten dat te veel nog slecht kan uitpakken, dus blijft het bij enkele slokjes. Maar daar zijn de keniaanen al lang dankbaar voor dat we proberen en zij moeten dan ook veel lachen. Dat de blanken ook dit eten en drinken kunnen binnen houden.

Op zaterdag en zondag bereiden wij ons beiden voor op wat komende week gaat komen. Een cultuurdag staat op de planning. We zijn al druk bezig met het instuderen van de teksten en de dansjes die we moeten doen. We zullen namelijk samen met een aantal studenten van Tanzania hun cultuur tonen aan alle gasten die vrijdag gaan komen. Het beloofd een mooie en vooral een leuke leerzame dag te worden.

Terwijl jullie Koninginnedag vieren in Nederland zullen wij hier een op onze wijze Koninginnedag vieren.

De tweede film van ons verblijf in Kenia staat inmiddels online op de site, wacht niet langer en krijg een goed beeld van onze belevenissen in dit prachtige land.

1. Simone Cremers:
    26 april 2010
    Beste Harm en Wolter,
    Heel leuk om steeds jullie berichten te lezen. Volgens mij hebben jullie een gouden tijd: leuk, leerzaam, verrassend etc etc.

hartelijke groet,
    Simone Cremers
  2. Frans:
    26 april 2010
    Hallo Harm en Wolter
    Het heeft even geduurd tot jullie laatste video te zien was.
    Maar ik moest erg lachen om het avontuur van de bus vooral door het het vermelden van de pogingen dat het niet lukte en
    het niet kunnen laten zien dat de bus weer weg kon rijden.
    Ik denk dat het maken van deze video,s best veel tijd kost
    maar het is wel de moeite waard.
    Groeten Frans