week 3

6 maart 2010 - Nairobi, Kenia

Week 3 in Kenia

De heren in Kenia horen en lezen veel over Nederland, het gaat er stormachtig aan toe zowel het weer als in de politiek. Daar hebben ze in Kenia geen last van al is het weer wisselvallig en regent het er voldoende maar de zon doet ook zijn best op de blanke huidjes van die twee.

Maar ze hebben deze week weer voldoende meegemaakt om een mooie blog te vullen. Als je wilt weten wat ze hebben beleeft zul je toch even moeten door lezen.

Zo als vele van jullie wel zullen weten gaan de Kenianen veel naar de kerk het geloof is in Kenia nog goed aanwezig en is natuurlijk niet te vergelijken bij een Nederlandse kerkdienst. Hier zwingen ze en dansen gepaard met zang en geschreeuw doen ook die twee Hollanders volledig mee. Ze gaan met Josephat een docent doordeweeks en verzorgt in op zondag een kerkdienst. Eerst mogen ze een Engelstalig kerkdienst bijwonen waarna ze door gingen na een kerkdienst in het Ki-swahili. Natuurlijk zo als het hoort stellen alle nieuwe gasten zich even voor zo ook de twee heren natuurlijk. Maar ze volgende niet de gehele 2e kerkdienst want ook dat wilde de keniaanse gasten ons niet aan doen. Ze gingen met een aantal kerkgangers de omgeving bekijken en zo betraden ze het land van de Maasai. Dit zijn niet de Maasai die velen van jullie kennen als de koekhappers naar Peijnenburg. Deze mensen leven nog simpel, een reden hiervoor is dat een Maasai nooit lang op een plek blijft maar eigenlijk over zijn land heen zwerft met zijn vee. De Maasai-man die zij tegen kwamen wou zelfs als hij een geit had deze slachten en delen, de twee heren waren stiekem blij dat dit ze gespaard bleef. Nadat de kerkdienst voorbij was en ze terug gingen naar het huis van Josephat was het tijd om te eten, AARDAPPELLEN lekker want het was even wat anders. Na het eten gingen we even op visite en ja hoor daar kregen ze even uit het zicht van Josephat weer een bord met eten. Net of ze uitgehongerd waren maar niets is minder waar, het avondeten lieten ze dan ook maar lekker voorbij gaan en gingen zonder eten naar bed.

Maandag tot en met vrijdag is een week die in het teken staat van de school farm in Ngong. Ze leren melken maar ook zien ze hoe de horens bij de kalveren verwijderd worden. Wolter wilde de horens niet verwijderen hij vond het maar niets wat er gebeurde maar legde wel alles vast om jullie ook mee te laten genieten. Harm daar in tegen hield een kalf tegen de grond zodat de studenten rustig konden oefenen. Maar deze week was het ook veel wachten tot er ook maar iets gebeurde en Harm vond het wel lekker maar Wolter vond het wachten maar niets, jammer van de tijd zij hij dan. Maar nu weten ze wel waarom ze zolang naar school moeten, soms beginnen de studenten om 3.00 uur in de ochtend tot 17.00 uur. Wolter en Harm moesten donderdag zolang wachten dat ze maar gewoon de was zijn gaan doen, en voor Stoas aan de slag zijn gegaan, uiteinelijk zijn ze dan ook niet meer naar de school farm geweest. Een dag later bleek dat zelfs de docent niet gekomen was, ook dat gebeurd hier regelmatig. Maar andere docenten gebruiken deze tijd goed om de studenten toch het nodige te kunnen leren, want er moet veel kennis in korte tijd overgedragen worden.

Vrijdag avond zijn ze met een docente meegegaan het was even wennen al die luxe, het eten lieten ze zich goed smaken ook al was het ondertussen al ruim na 21 uur.

Zaterdag, dat is een ander verhaal en dit zal ook spoedig op onze reisblog te lezen zijn.

Zoals jullie waarschijnlijk al gezien hebben is het ons gelukt om de video van de eerste week online te zetten, veel plezier met het bekijken.

1. dina en arend:
    6 maart 2010
    Hebben jullie geen foto's gemaakt deze week maar verder is het een leuk verhaal Groetjes uit Drenthe Dina en Arend
  2. trui:
    6 maart 2010
    heey heren,

zo zo wat een dingen allemaal.. ik heb de foto's bekeken... jullie zomaar met je hand in een.....:S haha
    jullie maken genoeg mee dat lees en zie ik wel. geweldig en leerzaam allemaal lijkt me.. super zeg
    doen jullie wel voorzichtig;)

xx trui
  3. Els:
    7 maart 2010
    Hallo Harm,
    Ik vind het ontzettend fijn dat ik via de laptop contact met je hebt gehad. Het is interessant wat ik allemaal gezien heb. Wat fijn dat de mensen zo gastvrij zijn in Kenia. Ik voel gewoon dat het heel goed met je gaat. Met mij gaat het ook erg goed.
    Heel veel hartelijke groeten van oma Blank.
  4. Els:
    7 maart 2010
    Harm, ik heb een geweldige middag, op de eerste plaats omdat jouw mama bij me is en ik iets bijzonders heb gezien op de laptop.Wat zal dat voor jullie een ervaring zijn om dit mee te kunnen maken. Ik wens jullie veel succes.
    De groeten van tante Cor.
  5. Arie de Jong:
    8 maart 2010
    Hoi Wolter en Harm
    het doet me goed jullie verhaal te lezen. En ook te merken dat je contacten krijgt en deel neemt aan de Keniaanse samenleving. Ik zie er naar uit jullie te ontmoeten. Overigens begrijp ik dat jullie daar niet naar uit zien, want dan is het alweer zo'n beetje voorbij in Kenia. Het ga je goed
    Arie