Kenia week 6

29 maart 2010 - Nairobi, Kenia

Deze week mochten we zelf de Keniaanse keuken in, een hele ervaring

Deze week zullen we veel op Ahiti Kabete zitten. We gaan ons richten op het ontwerpen van lesmateriaal, hiermee starten wij de week dan ook mee. In korte tijd maken we een aantal leskaarten die Mary, een docente van de A.I (cursus insemineren) ons gaf. Het gebruik van computers is nog niet voor iedereen even gemakkelijk, maar voor ons is dat geen enkel probleem, en zijn dan ook zo klaar met het maken van de eerste leskaarten. In de avond gaan Harm en ik Keniaans koken voor de buren, het wordt sukuma wiki met ugali. Het gaat wel even wat anders dan we gewend zijn,  maar al snel leren we de kneepjes van het vak. Het avondeten valt dan ook niet tegen.

Op dinsdag gaan we met de hele school naar Kenya Meteorological Department het is ‘’Meteorilogical day Celebrations 23 march 2010’’  ze vieren  ‘’World meteorological organisation 60 years of service for your safty and wellbeing’’ Hier zouden we normaal te zien krijgen hoe ze het weerbericht maken en wat daarbij komt kijken. Maar het lijkt wel of alle scholen uit de omgeving op deze dag afgekomen zijn en we zien dus ook maar weinig van de presentatie maar het weer is prima daar heb ik dan ook geen weerbericht voor nodig.

Woensdag zitten we de hele dag op kantoor en s’ avond koken we onze 2e Keniaans gerecht. Het is een mengeling van bonen, maïs, aardappelen en ook dit is weer een geslaagde maal.

Donderdag naar een melk fabriek ’Lori Foods Sundale ‘’Quality for health’’ Hier krijgen we uitleg over het melkproces en naar afloop kregen we een beker vanille yoghurt. We kregen wel de opdracht om foto’s te maken voor het maken van lesmateriaal. Maar aan foto’s geen gebrek hooguit de ruimte.

Zaterdag  en zondag

Zoals elk weekeind in Kenia is deze ook weer helemaal volgeboekt. Na het ontbijt zijn we met de auto naar Nairobi gegaan. Hier hebben we het Nationaal museum en het Nationaal Archief bezocht, erg leuk om te doen en te zien. Het Nationaal Archief was zeker de moeite waard, we werden netjes ontvangen door de receptioniste en ze gaf ons gelijk een gids. Ze vond het leuk dat wij in het Nationaal archief wilde kijken. De kosten voor ons ligt ongeveer 8 keer zo hoog als inwoners van Nairobi maar het Archief liet ons tegen inwoners prijs naar binnen. Ze waren zeer gastvrij en we waren meer dan welkom. Vervolgens lekker gegeten en nog lekker door Nairobi geslenterd en het park in Nairobi bezocht.

Zondag een familie bezoek in Nyandarua in de omgeving van Naivasha. De omgeving is schitterend de bergen van Amadeus geven een mooi beeld aan het landschap. Maar het weer kan hier elke 5 minuten omslaan en dat hebben we dan ook een aantal keren kunnen merken. Hopelijk vertelen de foto’s meer als de tekst die hier staat.

1. Joan van den Ende:
    29 maart 2010
    Hallo heren,

Het duurde even voordat ik eraan toe kwam, maar het is me zojuist gelukt om in hoog tempo door jullie avonturen heen te lezen. Super om te lezen, volgens mij hebben jullie een mooie tijd daar. Tussen de foto's zitten erg mooie plaatjes.

Wel benieuwd wat jullie precies doen wat onderwijsontwikkeling betreft. Gaat het verder dan het ontwikkelen van praktische instructie (want dat is wat ik uit de verhalen begrijp), of is het nog te vroeg om daar wat nieuwere onderwijsmethoden te introduceren? Ik zie in ieder geval kansen voor jullie: de eerste Keniaanse specialisten 'nieuw leren''. ;-)

Maak er nog een mooie tijd van!
    Joan
  2. Arno:
    30 maart 2010
    Is het niet een beetje warm om boerenkool te gaan eten?!?
    En wat vierden ze nu bij het KKMI? Ik snap het niet...
    Punten komma's tralala
    Genoeg gezeurd, veel plezier nog!
  3. theo en grietje:
    31 maart 2010
    Jambo Harm, habari?
    Heb je het overleeft met die linke hippo? Soep van gemaakt zeker. gaaf om dit alles te lezen en bekijken, komen bij ons veel herinneringen boven drijven. Jullie zitten midden in het Keniaanse leven, geniet er intens van, het is een unieke ervaring. Wil je voor ons als je terug bent eens keniaans koken? Veel plezier nog, hakuna matata van Theo en Grietje
  4. Jos en Ineke:
    5 april 2010
    Hoi Harm
    Leuk om jullie belevenissen te volgen. We kijken regelmatig naar wat jullie allemaal mee maken. Geniet van jullie tijd daar.
    Groetjes Jos en Ineke